Op recept

Ik zal regelmatig een paar nieuwe nieuwe recepten uitschrijven voor musici en projecten die ik interessant en inspirerend vind. En ik zal er telkens een korte toelichting en wat achtergrondinformatie bij geven. Het zullen meestal links zijn naar video's die over het algemeen op YouTube zijn te vinden. Eenmaal op het internet terechtgekomen en enthousiast geworden kan je uiteraard zelf verder grasduinen. Kom je nou zelf weer mooie, sprekende voorbeelden tegen dan hoor ik het heel graag. Je kan uiteraard ook laten weten wat je ervan vindt. Ondertussen heel veel kijk- en luisterplezier en bedenk, het mooiste moet nog gezien en gehoord worden!

Kiya Tabassian                    Ensemble Constantinople      Hana Blazikova

De van oorsprong Iraanse setarspeler en zanger Kiya Tabassian grossiert inmiddels in samenwerkingen met musici van over de hele wereld. Daarnaast is hij ook nog eens componist en schuwt hij ook moderne muziek niet. In een van zijn meest recente projecten Bach & Khayaam bouwt hij samen met de sopraan Hana Blazikova een brug tussen de muziek van Johann Sebastian Bach (18e eeuw) en de gedichten van de Perzische filosoof Omar Khayyam (11e eeuw). In dit muziekvoorbeeld gaan in een tijdbestek van acht minuten twee verschillende culturen met een gat van zeshonderd jaar ertussen naadloos en wonderschoon in elkaar over. Waar begonnen wordt met de aria Ach, dass nicht die letzte Stunde van Bach (BWV 439) gaat de muziek over in het gedicht Hengame sabouh ey saname farokh pey op muziek van Kiya Tabassian zelf. Tabassian laat hiermee heel bewust een vergelijkbaar soort spiritualiteit horen die mensen verbindt. De musici zijn afkomstig uit zowel de traditionele Iraanse muziek als uit de barok. Let op, op de achtergrond is Tineke Steenbrink van het Holland Baroque op een kistorgel te zien. Nog een leuk detail, Ik heb tweemaal Kiya Tabassian gesproken toen hij in Nederland was voor concerten. Ik geloof dat ik zelden zo’n zachtaardige en bescheiden man heb ontmoet die volledig muziek uitademt!

Als je meer wilt weten over zijn achtergrond en de ontelbare hoeveelheid mensen van over de hele wereld waarmee hij projecten mee uitvoert moet je maar eens eens een kijkje nemen op de website van Kiya Tabassian/Constantinople.

Tip: Zin in kippenvel? Spoel dan snel door naar 05:25 en 06:50

 

Toegevoegd op 24 oktober 2025


Djivan Gasparyan                    Ensemble Hewar                    Morgenland Orchestra

Misschien wel de grootste naam uit de hartverscheurend mooie Armeense muziek is die van Djivan Gasparyan. Hij heeft wereldwijd faam opgebouwd als bespeler van de duduk, het oerinstrument uit de eeuwenoude Armeense muzikale traditie. Ik ben trouwens de trotse bezitter van een duduk die ik circa dertig jaar geleden van hem heb gekocht toen hij voor concerten in Nederland was. Voor mij is dit het instrument dat het meest de menselijke stem benadert en kan huilen als geen ander instrument. Qua klank komt het dicht in de buurt van de klarinet. Gasparyan is bekend van zijn talloze samenwerkingen met musici van over de hele wereld waaronder die met Peter Gabriel, Lionel Richie, Brian May en nog veel meer namen uit de hedendaagse muziek. Waarschijnlijk heb je vast wel eens muziek van hem gehoord. Onder veel documentaires wordt te pas en te onpas zijn muziek gezet om een weemoedige sfeer op te wekken en wat te denken van de soundtrack van de film Gladiator. Ach, wat maakt het ook uit.

Het fragment dat ik hier wil laten horen is opgenomen tijdens het beroemde Morgenland Festival Osnabrueck waar onder leiding van de Syrische klarinettist Kinan Azmeh jaarlijks musici van over de hele wereld bij elkaar komen om hun muziek met elkaar uit te wisselen. In dit geval is het een samenwerking tussen het Morgenland Orchestra (Duitsland), het Ensemble Hewar (Syrië) en Djivan Gasparyan. Het stuk Needless to say maakt de naam volkomen waar!

Opgewarmd door deze wonderschone muziek wil ik je ook nog verwijzen naar het nummer Mother, een stuk waar een andere kwaliteit van Gasparyan volledig tot zijn recht komt. Hier zingt hij net zoals hij zijn duduk bespeelt: teder, hees, vol, ontroerend en vol vibrato en glissando’s. Ik weet niet welk van de stukken mij het meest raken!  

Toegevoegd op 24 oktober 2025


Maak jouw eigen website met JouwWeb